A3.216 - Laminaria hyperborea sur paroi rocheuse verticale modérément exposée

Laminaria hyperborea on moderately exposed vertical rock

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

This unit is found on moderately exposed coasts in moderately strong to weak tidal streams generally in 0-20m water depth. It is characterised by the kelp Laminaria hyperborea, the soft coral Alcyonium digitatum and crinoid Antedon bifida. This biotope is relatively species poor when compared to similar biotopes in more exposed environments e.g. unit A3.117. The urchin Echinus esculentus may be frequently observed grazing the vertical rock face. This biotope may have 2 sub-biotopes. One is characterised by the frequent occurrence of the sea squirt Clavelina lepadiformis and the red seaweeds Phycodrys rubens and Cryptopleura ramosa. The brown seaweed Dictyota dichotoma may also be frequent in this sub-biotope. The second sub-biotope is more species poor than the previous one and is characterised by the common occurrence of Alcyonium digitatum, which is only occasional in the other variant.
Situation: Open rocky coasts in northern Britain, particularly North Sea coasts.

Côtes modérément exposées et soumises à des courants de marée faibles à modérément forts, généralement à des profondeurs comprises entre 0 et 20 m, caractérisées par la laminaire Laminaria hyperborea, le corail mou Alcyonium digitatum et le crinoïde Antedon bifida. Cet habitat a une richesse spécifique moindre que celle d’habitats semblables en milieu plus exposé, par exemple A3.117. On peut souvent voir l’oursin Echinus esculentus broutant la paroi rocheuse verticale. On distingue deux variantes de cet habitat. La première est caractérisée par la présence fréquente de l’ascidie Clavelina lepadiformis et des algues rouges Phycodrys rubens et Cryptopleura ramosa. L’algue brune Dictyota dichotoma peut également être fréquente dans cette variante. La seconde variante a une richesse spécifique moindre que la précédente et est caractérisée par la présence fréquente de Alcyonium digitatum, qui n’est qu’occasionnelle dans l’autre variante.
Situation : Côtes rocheuses ouvertes du Nord de la Grande‐Bretagne, en particulier sur la mer du Nord.