34.11 - Pelouses médio-européennes sur débris rocheux

Middle European rock debris swards

Classification des habitats CORINE biotopes

Descriptif officiel

Open lowland and hill formations of sub-oceanic climates, formed mostly by annuals and succulents or semi-succulents on decomposed rock surfaces of edges, ledges or knolls, with calcareous or siliceous soils frequently disturbed by erosion or rabbits. They comprise a great variety of distinct and often very local, isolated communities harbouring many characteristic species, among which numerous rare forms including both relict and evolutionarily recent taxa.

Description en français

Formations ouvertes des plaines et collines en climat sub-océanique, dominées principalement par des plantes annuelles et des plantes succulentes ou semi-succulentes sur les surfaces rocheuses décomposées des arêtes, des corniches ou des proéminences rocheuses aux sols calcaires ou siliceux fréquemment perturbés par l'érosion ou les lapins. Elles comprennent une grande variété de communautés distinctes et souvent à aire très localisée, abritant de nombreuses espèces caractéristiques, parmi lesquelles de nombreuses formes rares comprenant aussi bien des taxons relictuels que des taxons d'évolution récente.

Correspondances phytosociologiques

Alysso-Sedion albi, Sedo albi-Veronicion dillenii, Sedo-Scleranthion p., Sedion pyrenaici p.

Devillers P., Devillers-Terschuren J., Ledant J.-P. & coll., 1991. CORINE biotopes manual. Habitats of the European Community. Data specifications - Part 2. EUR 12587/3 EN. European Commission, Luxembourg, 300 p. (Source)

Lebrun et al., 1949 ; Ellenberg, 1963, 1988 ; Royer, 1977 ; Rivas-Martinez, 1977a ; Schumacher, 1977 ; Guinochet and Vilmorin, 1983 ; Duvigneaud, ms, 1985 ; Parent, 1986 ; Duvigneaud and Saintenoy-Simon, 1988 ; Oberdorfer, 1990.