MA1-23F1 - Fucus serratus sur roche abritée du médiolittoral inférieur en milieu marin

Fucus serratus on full salinity sheltered lower eulittoral rock

Classification des habitats EUNIS 2022

Descriptif de l'habitat

Sheltered lower eulittoral rock subject to fully marine conditions characterised by a dense canopy of the wrack Fucus serratus. There is a wide range of associated species found on the surface of the rock underneath the canopy, including the barnacle Semibalanus balanoides, limpets Patella vulgata, winkles Littorina littorea, and even mussels Mytilus edulis can be present in cracks and crevices. These species are usually found in higher abundance further up on the shore. There may also be a number of other seaweeds present, including the red Corallina officinalis and Mastocarpus stellatus, the wrack Fucus vesiculosus and the green Enteromorpha intestinalis, Ulva lactuca or Cladophora rupestris, though these usually are present in low numbers if present at all. The sponge Halichondria panicea can be present underneath the F. serratus canopy in moist cracks or minor overhangs. Polychaetes such as Pomatoceros triqueter and Spirorbis spp. are present in their white calcareous tubes on the rock.
Situation: This biotope usually occurs immediately below a Fucus vesiculosus -barnacle mosaic (unit MA1-243) on moderately exposed shores or a dense canopy of F. vesiculosus (MA1-23D) or Ascophyllum nodosum (MA1-23E1) on sheltered shores; consequently low densities of these species (typically less than Frequent) may also occur in this biotope. The sub littoral fringe below on moderately exposed shores is dominated by the kelp Laminaria digitata (MB1-2172; MB1-2172), while the kelp Laminaria saccharina may co-dominate on sheltered shores (MB1-23A1; MB1-2391).
Temporal variation: Fluctuations from year to year in the abundance of the F. serratus and the red seaweeds due to e.g. severe storms may convert this biotope into either MA1-2441 or into a red seaweed dominated biotope on moderately exposed shores.

Descriptif de l'habitat en français

Roche abritée du médiolittoral inférieur, soumise à des conditions marines, caractérisée par un couvert dense de l’algue brune Fucus serratus. On trouve de nombreuses espèces sur la surface de la roche, sous le couvert d’algues, dont la balane Semibalanus balanoides, la patelle Patella vulgata et le bigorneau Littorina littorea. Même la moule Mytilus edulis peut être présente dans les fentes et fissures. Ces espèces sont généralement plus abondantes plus haut sur l’estran. Il peut y avoir aussi d’autres algues, dont les algues rouges Corallina officinalis et Mastocarpus stellatus, l’algue brune Fucus vesiculosus et les algues vertes Ulva intestinalis (anciennement Enteromorpha intestinalis), Ulva lactuca ou Cladophora rupestris, quoique en faible quantité. L’éponge Halichondria panicea peut être présente sous le couvert de F. serratus dans les fentes ou les petits surplombs. Des polychètes tels que Spirobranchus triqueter (anciennement Pomatoceros triqueter) et Spirorbis spp. sont présents sur la roche dans leur tube calcaire blanc.
Situation : Cet habitat est en général situé immédiatement en‐dessous d’une mosaïque de Fucus vesiculosus et de balanes (MA1-243) dans le cas de rivages modérément exposés, ou sous un couvert dense de F. vesiculosus (MA1-23D) ou de Ascophyllum nodosum (MA1-23E1) dans le cas de rivages abrités. Par conséquent, cet habitat peut contenir ces espèces en faible densité (typiquement inférieure à Fréquente sur l’échelle d’abondance SACFOR). La frange infralittorale inférieure, plus bas sur les rivages modérément exposés, est dominée par la laminaire Laminaria digitata (MB1-2172; MB1-2172), alors que la laminaire Saccharina latissima (anciennement Laminaria saccharina) peut co‐dominer sur les rivages abrités (MB1-23A1; MB1-2391).
Variations temporelles : Les fluctuations d’une année à l’autre dans l’abondance de F. serratus et des algues rouges, en raison de facteurs tels que de fortes tempêtes, peuvent transformer cet habitat en MA1-2441 ou en un habitat dominé par des algues rouges sur les rivages modérément exposés.

European Topic Centre on Biological Diversity 2022. EUNIS marine habitat classification 2022 including crosswalks. Table Excel. (Source)