MB6-26 - Communautés animales sur vase de l'infralittoral en milieu à salinité faible ou réduite en Atlantique

Faunal communities on low or reduced salinity Atlantic infralittoral mud

Classification des habitats EUNIS 2022

Descriptif de l'habitat

Shallow, typically anoxic, muddy and sandy mud sediments in areas of low or reduced, although stable, salinity (may vary annually) with largely ephemeral faunal communities. Characterised by Arenicola marina and blue-green algae with other species, including mysids, Carcinus maenas and Corophium volutator which commonly occur in lagoons. Important infaunal species may include Hediste diversicolor, Heterochaeta costata and chironomids; however infaunal records for this biotope are limited.

Descriptif de l'habitat en français

Sédiments de vase et de vase sableuse, typiquement anoxiques, en eau peu profonde, en milieu à salinité faible ou réduite mais relativement stable (variations annuelles possibles), avec une faune en grande partie éphémère. Cet habitat est caractérisé par Arenicola marina et des cyanobactéries, avec d’autres espèces, dont des mysidacés, Carcinus maenas et Corophium volutator, souvent présentes dans les lagunes. Les espèces importantes de l’endofaune peuvent comprendre Hediste diversicolor, Heterochaeta costata et des chironomides ; il y a toutefois peu d’observations de l’endofaune de cet habitat.

European Topic Centre on Biological Diversity 2022. EUNIS marine habitat classification 2022 including crosswalks. Table Excel. (Source)