A1.126 - Osmundea pinnatifida sur roche modérément exposée du médiolittoral moyen

Osmundea pinnatifida on moderately exposed mid eulittoral rock

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Exposed to moderately exposed lower eulittoral rock characterised by extensive areas or a distinct band of Osmundea pinnatifida and Gelidium pusillum (either together or separately). This community usually occurs on shores on which a fucoid canopy is reduced in extent, or even absent. Other turf-forming red seaweeds, such as Corallina officinalis, Mastocarpus stellatus, Ceramium spp. and Callithamnion hookeri may be present, although O. pinnatifida always dominate. On flatter, more sheltered shores, Osmundea hybrida may also occur. Small patches of bare rock amongst the algal turf are occupied by barnacles Semibalanus balanoides, the limpet Patella vulgata, the whelk Nucella lapillus and small individuals of the mussel Mytilus edulis. The winkles Littorina littorea and Littorina saxatilis can be present on the rock or among the seaweeds. A variation of this biotope has been described for the chalk platforms in Kent where extensive turfs of G. pusillum occur in the mid eulittoral above the main O. pinnatifida zone.
Situation: This biotope can be found below barnacles S. balanoides or red seaweed dominated community, which includes the species Palmaria palmata, C. officinalis or M. stellatus (A1.112; A1 122; A1.411). It is found above biotopes dominated by the wrack Fucus serratus and red seaweeds (A1.12; A1.222; A1.2141) or above biotopes dominated by the kelp Laminaria digitata (A3.2111).

Roche exposée à modérément exposée du médiolittoral moyen, caractérisée par de grandes zones ou une ceinture distincte de Osmundea pinnatifida et de Gelidium pusillum (ensemble ou séparés). Cette biocénose est généralement présente sur les rivages où le couvert de fucales est d’étendue réduite sinon absent. D’autres algues rouges formant un tapis, telles que Corallina officinalis, Mastocarpus stellatus, Ceramium spp. et Aglaothamnion hookeri (anciennement Callithamnion hookeri), peuvent être présentes, mais O. pinnatifida domine toujours. Sur les rivages moins escarpés et plus abrités, Osmundea hybrida peut également être présente. Les petites surfaces de roche nue parmi le tapis d’algues sont occupées par la balane Semibalanus balanoides, la patelle Patella vulgata, la pourpre Nucella lapillus et de petits individus de la moule Mytilus edulis. Le bigorneau Littorina littorea et la littorine des rochers Littorina saxatilis peuvent être présents sur la roche ou parmi les algues. On distingue une variante de cet habitat pour les falaises de craie du Kent, où de grands tapis de G. pusillum sont présents dans le médiolittoral moyen, au‐dessus de la zone principale de O. pinnatifida.
Situation : Cet habitat peut être observé en‐dessous des habitats dominés par la balane S. balanoides ou par des algues rouges, notamment les espèces Palmaria palmata, C. officinalis ou M. stellatus (A1.112 ; A1.122 ; A1.411). On le trouve au‐dessus des habitats dominés par l’algue brune Fucus serratus et des algues rouges (A1.12 ; A1.222 ; A1.2141) ou au‐dessus des habitats dominés par la laminaire Laminaria digitata (A3.2111).