A4.112 - Tubularia indivisa sur roche circalittorale soumise aux courants de marée

Tubularia indivisa on tide-swept circalittoral rock

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

This biotope is typically found on the vertical and upper faces of strongly tide-swept, wave-exposed circalittoral bedrock and boulders. It is characterised by a dense carpet of the robust hydroid Tubularia indivisa. The barnacle Balanus crenatus, where present, is recorded as common. The accompanying species in the community are determined by tidal stream strength. On the more sheltered sides of headlands, where tidal streams are accelerated, sponges such as Pachymatisma johnstonia, Esperiopsis fucorum, Myxilla incrustans and Halichondria panicea proliferate forming the A4.1121 sub-unit. There may also be a scattered bryozoan turf, formed by criisid bryozoans. However, where tidal streams are slightly reduced, but on more wave-exposed coasts, anthozoans such as Alcyonium digitatum become more prominent forming the biotope A4.1122. Other species recorded in this biotope include the anemones Sagartia elegans, Actinothoe sphyrodeta, Corynactis virdis and Urticina felina. There may be scattered clumps of hydroids such as Sertularia argentea and Nemertesia antennina. Where `relative shelter' is afforded by the topography of the seabed, the bryozoans Flustra foliacea, Alcyonidium diaphanum and the crab Cancer pagurus may be found. More ubiqutous species such as Asterias rubens and Calliostoma zizyphinum may also be present.

Cet habitat est typique des parois verticales et de la face supérieure de la roche en place et de blocs exposés aux vagues, soumis à de forts courants de marée, du circalittoral ; il est caractérisé par un tapis dense de l’hydraire robuste Tubularia indivisa. La balane Balanus crenatus est commune lorsqu’elle est présente. Les autres espèces de la biocénose dépendent de la force des courants de marée. Sur les flancs abrités des caps, où les courants de marée s’accélèrent, des éponges telles que Pachymatisma johnstonia, Amphilectus fucorum (anciennement Esperiopsis fucorum), Myxilla incrustans et Halichondria panicea prolifèrent pour former le sous‐habitat A4.1121. Il peut également y avoir un tapis clairsemé formé de bryozoaires crisiidés. Par contre, là où les courants de marée sont un peu moins forts, mais où la côte est plus exposée aux vagues, des anthozoaires tels que Alcyonium digitatum deviennent plus fréquents et forment le sous‐habitat A4.1122. Les autres espèces observées dans cet habitat comprennent les anémones Sagartia elegans, Actinothoe sphyrodeta, Corynactis viridis et Urticina felina. Il peut y avoir quelques touffes dispersées d’hydraires tels que Sertularia argentea et Nemertesia antennina. Lorsque la topographie du fond marin procure un « abri relatif », les bryozoaires Flustra foliacea et Alcyonidium diaphanum, de même que le crabe Cancer pagurus, peuvent être présents. Des espèces plus omniprésentes comme Asterias rubens et Calliostoma zizyphinum peuvent aussi y être rencontrées.