C3.551 - Formations des graviers des cours d'eau boréo-alpins

Boreo-alpine stream gravel habitats

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Open assemblies of herbaceous or suffrutescent pioneering plants, rich in alpine species, colonizing gravel beds of Palaearctic streams with an alpine, summer-high, flow regime, formed in northern boreal and lower arctic mountains, hills and sometimes lowlands, as well as in the alpine and subalpine zones of higher, glaciated, mountains of more southern regions, sometimes with abyssal stations at lower altitudes.

Associations ouvertes de plantes pionnières herbacées ou sous-frutescentes, riches en espèces alpines, colonisant les lits de gravier des cours d'eau paléarctiques avec un débit d'été élevé de type alpin, formés dans les montagnes boréales septentrionales et arctiques basses, dans les collines et, parfois, dans les plaines, ainsi que dans les zones alpines et subalpines des hautes montagnes à glaciers des régions plus méridionales, parfois avec des stations abyssales à basse altitude.

Devillers, P., Devillers-Terschuren, J. and Vander Linden, C., 2001. Palaearctic Habitats. PHYSIS Data Base. 1996, last updated 1999. Royal Belgian Institute of Natural Sciences website, www.naturalsciences.be/cb. [Last updated 2001] (Source)