A2.7213 - Moulières à Mytilus edulis sur vase intertidale

Mytilus edulis beds on littoral mud

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Dense mussel beds found in sheltered conditions on mud. There is a build up of pseudofaeces that results in a bed that is very soft to walk on, and sediment which is anoxic to the surface. Pools are often present in the mussel bed but they tend to contain few species. The sediment infauna is very poor as a result of anoxic conditions. The mussel valves are usually clean, without epifaunal growth. Where this biotope occurs naturally, all age classes are found within the mussel bed. This biotope also includes commercially laid mussel beds on soft sediments, which tend to be of uniform age structure. The species diversity of this sub-biotope is a lot lower than that of the other A2.721 sub-units.
Situation: Occurs on sheltered mudflats, or areas that were previously rocky or cobble fields, but where pseudofaeces have accumulated, leading to the presence of a thick layer of mud.
Temporal variation: Mussels may settle on areas of cobble or mixed sediment (unit A2.7211), and lead to the build-up of a thick layer of pseudofaeces, changing the biotope to unit A2.7213 over time. The layer of mud can prevent the attachment of mussels to the underlying stable substratum, thus making the mussel bed liable to be washed away during storms. This is known to occur in areas of Morecambe Bay, northern England.

Moulières denses sur de la vase, en milieu abrité. L’accumulation de pseudo‐fèces crée un milieu sur lequel il est très doux de marcher, avec des sédiments anoxiques jusqu’en surface. On observe souvent des cuvettes dans la moulière, mais elles ne contiennent généralement que peu d’espèces. L’endofaune des sédiments est très pauvre en raison du milieu anoxique. Les valves des moules sont généralement propres et dépourvues d’épifaune. Dans ces conditions naturelles, la moulière contient des individus de toutes les classes d’âge. Cet habitat comprend aussi des moulières d’élevage sur des sédiments meubles, où tous les individus ont tendance à appartenir à la même classe d’âge. Ce sous‐habitat a une diversité spécifique bien moindre que les autres sous‐habitats de A2.721.
Situation : Cet habitat est situé sur des vasières abritées, ou à des endroits où des pseudo‐fèces se sont accumulées sur la roche ou les galets, créant une épaisse couche de vase.
Variations temporelles : Les moules peuvent coloniser des zones de galets ou de sédiments hétérogènes (A2.7211), et entraîner l’accumulation d’une épaisse couche de pseudo‐fèces qui finit par transformer l’habitat en A2.7213. La couche de vase peut empêcher les moules de se fixer au substrat stable sous‐jacent, de sorte que la moulière est susceptible d’être emportée lors de tempêtes, comme cela se produit dans certaines zones de la baie de Morecambe, au nord de l’Angleterre.