32.34 - Maquis bas à Cistes (Cistus sp. pl.)

Low cistus maquis

Classification des habitats CORINE biotopes

Descriptif officiel

Western Mediterranean formations of small or medium Cistus spp., most characteristic of the siliceous soils of the meso-Mediterranean zone, but also widely occurring in the thermo-Mediterranean zone and in the siliceous supra-Mediterranean zone. Formations of mostly calciphile Cistus species (e.g. C. albidus, C. clusii) and of indifferent species accompanied by strongly calciphile floras are listed under 32.4; formations of entirely thermo-Mediterranean species (e.g. Cistus bourgaeanus, C. palhinhae, C. heterophyllus) and of widespread species associated with co-dominant thermo-Mediterranean species have been listed under 32.2. Included here are all other formations; homogeneous, more or less dense cistus fields can be identified by addition of digit 1 in the fourth decimal place of the subdivisions below, more varied maquis of which the relevant cistus species is an essential element, by addition of digit 2 in the fourth decimal place of these subdivisions.

Description en français

Formations de la Méditerranée occidentale à Cistus spp. petits ou moyens, principalement caractéristiques des sols siliceux de l'étage méso-méditerranéen, qui peuvent aussi se trouver largement dans l'étage thermo-méditerranéen et dans l'étage supra-méditerranéen sur silice. Les formations composées d'espèces de Cistus calciphiles principalement (par ex. C. albidus) et d'espèces indifférentes accompagnées par une flore calciphile forte sont listées sous 32.4 ; les formations entièrement constituées d'espèces thermo-méditerranéennes, et d'espèces largement répandues associées avec des espèces thermo-méditerranéennes codominantes, ont été listées en 32.2. Ici sont incluses toutes les autres formations ; des peuplements homogènes, plus ou moins denses de Cistus peuvent être identifiés en ajoutant le chiffre 1 à la place de la quatrième décimale des subdivisions suivantes, les maquis plus variés dans lesquels les espèces pertinentes de ciste concernées forment un élément essentiel, peuvent être identifiés par addition du chiffre 2 à la quatrième décimale de ces subdivisions.

Devillers P., Devillers-Terschuren J., Ledant J.-P. & coll., 1991. CORINE biotopes manual. Habitats of the European Community. Data specifications - Part 2. EUR 12587/3 EN. European Commission, Luxembourg, 300 p. (Source)

Loisel, 1971 ; Braun-Blanquet, 1974 ; Girerd, 1978 ; Rivas-Martinez, 1979 ; Quézel, 1981 ; Lopez Gonzalez, 1982 ; Gamisans, 1985 ; Polunin and Walters, 1985 ; Chiappini, 1985b ; Peinado Lorca and Rivas-Martinez, 1987.