A4.711 - Éponges, scléractiniaires et anthozoaires sur roche circalittorale ombragée ou en surplomb

Sponges, cup corals and anthozoans on shaded or overhanging circalittoral rock

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

This biotope occurs on shaded and overhanging rock, such as on cave walls and ceilings although there are very few records of caves in conditions not subject to wave surge (i.e. deeper circalittoral habitats) and almost all are different in species composition. There are also a few examples of similar communities on very deep (70-100 m+) upward-facing rock (in Loch Hourn) and more may be found through the use of ROVs. These often species-rich habitats are almost invariably adjacent to well-mixed turbulent water. Characteristic species include the sponges Stryphnus ponderosus, Dercitus bucklandi, Chelonaplysilla noevus, Pseudosuberites sp. and Spongosorites sp., the anemones Parazoanthus spp., the cup corals Leptopsammia pruvoti, Hoplangia durotrix, Caryophyllia inornatus and the soft coral Parerythropodium coralloides. Thymosia guernei is sometimes present. This biotope is likely to need further splitting with further data and analysis.
Situation: Subtidal rocky coasts.

Cet habitat se rencontre sur la roche circalittorale ombragée ou en surplomb, par exemple les parois et les plafonds de grottes. Il est à noter toutefois que l’on a observé peu de grottes non battues par les vagues (c’est‐à‐dire dans le circalittoral profond) et que presque tous ces habitats ont une composition spécifique différente. D’autre part, on connaît quelques exemples (dans le loch Hourn) de biocénoses semblables sur des faces orientées vers le haut à de grandes profondeurs (de 70 à 100 m et plus), et l’on pourrait en trouver davantage grâce à l’emploi de véhicules téléguidés. Ces habitats souvent riches en espèces sont presque toujours adjacents à des eaux turbulentes bien mélangées. Les espèces caractéristiques comprennent les éponges Stryphnus ponderosus, Dercitus bucklandi, Chelonaplysilla noevus, Pseudosuberites sp. et Spongosorites sp., les anémones Parazoanthus spp., les scléractiniaires Leptopsammia pruvoti, Hoplangia durotrix et Caryophyllia inornata (anciennement Caryophyllia inornatus), ainsi que le corail mou Alcyonium coralloides. Thymosia guernei est parfois présente. Cet habitat devra probablement être subdivisé après l’acquisition et l’analyse de données supplémentaires.
Situation : Zone subtidale de côtes rocheuses.