A5.133 - Moerella spp. et bivalves vénéridés dans du sable graveleux infralittoral

Moerella spp. with venerid bivalves in infralittoral gravelly sand

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Infralittoral medium to coarse sand and gravelly sand which is subject to moderately strong water movement from tidal streams may be characterised by Moerella spp. with the polychaete Glycera lapidum (agg.) and venerid bivalves. Typical species include Moerella pygmaea or M. donacina with other robust bivalves such as Dosinia lupinus, Timoclea ovata, Goodallia triangularis and Chamelea gallina. Other infauna include nephtyd and spionid polychaetes and amphipod crustacea. Another important component of this biotope in some areas is the bivalve Spisula solida (see Khne & Rachnor 1996) which may be common or abundant. In conjunction with unit A5.242 this biotope may form part of the 'Shallow Venus Community', the 'Boreal Off-shore Sand Association' and the 'Goniadella-Spisula association' of previous workers (see Petersen 1918; Jones 1951; Thorson 1957; Salzwedel, Rachor & Gerdes 1985). Epifaunal communities may be reduced in this biotope when compared to A5.242; both types may have surface sand waves which may be indicative of the presence of venerid bivalves (Warwick & Davies 1977). This hypothesis, however, requires testing. Remote grab sampling is likely to under-estimate venerid bivalves and other deep-burrowing and more dispersed species such as Paphia, Ensis and Spatangus. In southern areas of the UK and the North Sea, in slightly siltier sand and shelly sand, A5.133 may give way to the other Spisula biotope A5.244.
Situation: This biotope is found on the exposed open coast and in estuaries with moderately strong tidal currents.

Sable moyen à grossier et sable graveleux de l’infralittoral, soumis à des courants de marée modérément forts, pouvant être caractérisés par Moerella spp., les polychètes Glycera lapidum (agrégats) et des bivalves vénéridés. Les espèces typiquement présentes comprennent Moerella pygmaea ou Moerella donacina et d’autres bivalves robustes tels que Dosinia lupinus, Timoclea ovata, Goodallia triangularis et Chamelea gallina. L’endofaune comprend aussi des polychètes nephtydés et spionidés, ainsi que des crustacés amphipodes. Une autre composante importante de cet habitat dans certaines zones est le bivalve Spisula solida (voir Kühne et Rachnor, 1996), qui peut être commun ou abondant. En conjonction avec A5.242, cet habitat peut former une partie de ce que certains auteurs ont précédement appelé « Shallow Venus Community », « Boreal Off‐rivage Sable Association » et « Goniadella‐Spisula association » (voir Petersen, 1918 ; Jones, 1951 ; Thorson, 1957 ; Salzwedel, Rachor et Gerdes, 1985). L’épifaune peut être réduite dans cet habitat par rapport à A5.242 ; ces deux habitats peuvent comporter en surface des rides de sable pouvant indiquer la présence de bivalves vénéridés (Warwick et Davies, 1977). Cette hypothèse doit toutefois être vérifiée. Les prélèvements à la benne sont susceptibles de sous‐estimer la présence de bivalves vénéridés et d’autres espèces fouisseuses qui s’enfoncent profondément, ainsi que d’espèces plus dispersées telles que Paphia, Ensis et Spatangus. Dans le sud du Royaume‐Uni et de la mer du Nord, dans du sable un peu plus limoneux et coquillier, l’habitat A5.133 peut donner lieu à l’autre habitat à Spisula A5.244. Ensemble, ces deux habitats remplacent l’habitat anciennement désigné par le code IGS.Sell.
Situation : Cet habitat est situé en milieu ouvert exposé et dans des estuaires où les courants de marée sont modérément forts.