A4.134 - Flustra foliacea et ascidies coloniales sur roche circalittorale soumise aux courants de marée et modérément exposée aux vagues

Flustra foliacea and colonial ascidians on tide-swept moderately wave-exposed circalittoral rock

This biotope typically occurs on the upper faces of moderately tide-swept, moderately wave-exposed circalittoral bedrock or boulders (although a variant is found on mixed substrata). It most frequently occurs between 10-20m water depth. The biotope is exposed to varying amounts of scour (due to nearby patches of sediment) and, as a consequence, is characteristically dominated by dense Flustra folicaea, a range of colonial ascidians and a variety of other scour/silt-tolerant species. In addition to F. foliacea, other bryozoans present in this biotope include Alcyonidium diaphanum, Bugula flabellata and Bugula plumosa. Varying amounts of the soft coral Alcyonium digitatum may be recorded, depending on the amount of scouring which may vary locally. Where scour is a major factor, species such as the scour-tolerant Urticina felina are frequently observed. Hydroids present in this biotope include Nemertesia antennina, Halecium halecium, Tubularia indivisa and Hydrallmania falcata. Other species present include silt-tolerant sponges such as Scypha ciliata, Cliona celata, Leucosolenia botryoides, and the ascidians Clavelina lepadiformis and Botryllus schlosseri. Balanus crenatus may be recorded occasionally on the boulder/rock surface, and the crab Cancer pagurus may be observed finding refuge in crevices and under boulders. More ubiquitous species present include Asterias rubens, Crossaster papposus, Ophiothrix fragilis and Pagurus bernhardus. Three variants of this biotope have been defined. Unit A4.1342 tends to have a high abundance of barnacles, which populate the rocky seabed. The second variant (A4.1341) is characterised by abundant Polyclinum aurantium in addition to F. foliacea, which often incorporates sand grains into itself, giving the crustose appearance of sandy rock nodules. Finally, A4.1343 is found on mixed substrata and is characterised by a dense hydroid turf growing alongside F. foliacea and other scour-tolerant species.

Cet habitat est typiquement rencontré sur la face supérieure de la roche en place ou de blocs (avec une variante sur substrat hétérogène) modérément exposés aux vagues et soumis à des courants de marée modérés, du circalittoral, le plus souvent à des profondeurs allant de 10 à 20 m. Cet habitat est exposé à une plus ou moins grande abrasion (due aux sédiments voisins) et est donc dominé par une population dense de Flustra foliacea, diverses ascidies coloniales et diverses autres espèces supportant l’abrasion et la vase. En plus de F. foliacea, les bryozoaires présents comprennent Alcyonidium diaphanum, Bugula flabellata et Bugula plumosa. On peut observer des quantités variables du corail mou Alcyonium digitatum, selon le degré d’abrasion, qui peut varier localement. Là où l’abrasion est importante, des espèces comme Urticina felina, supportant l’abrasion, sont fréquemment observées. Les hydraires présents dans cet habitat comprennent Nemertesia antennina, Halecium halecinum, Tubularia indivisa et Hydrallmania falcata. Les autres espèces présentes comprennent des éponges supportant l’abrasion, telles que Sycon ciliatum, Cliona celata, Leucosolenia botryoides, de même que les ascidies Clavelina lepadiformis et Botryllus schlosseri. Les balanes Balanus crenatus peuvent être parfois observées sur les blocs ou la surface de la roche, et le crabe Cancer pagurus peut être observé à l’abri dans les fissures et sous les blocs. Les espèces plus omniprésentes observées comprennent Asterias rubens, Crossaster papposus, Ophiothrix fragilis et Pagurus bernhardus. On distingue trois variantes de cet habitat. La variante A4.1341 est caractérisée par l’abondance de Polyclinum aurantium, en plus de F. foliacea, qui intègre des grains de sable pour prendre l’aspect de nodules de roche sableuse. La deuxième variante (A4.1342) a tendance à avoir une grande abondance de balanes, qui colonisent le fond rocheux. Enfin, la variante A4.1343 est observée sur un substrat hétérogène et caractérisée par un tapis dense d’hydraires, en plus de F. foliacea et d’autres espèces supportant l’abrasion.