A5.431 - Crepidula fornicata, ascidies et anémones sur sédiment grossier hétérogène infralittoral

Crepidula fornicata with ascidians and anemones on infralittoral coarse mixed sediment

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Medium-coarse sands with gravel, shells, pebbles and cobbles on moderately exposed coasts may support populations of the slipper limpet Crepidula fornicata with ascidians and anemones. C. fornicata is common in this biotope though not as abundant as in the muddier estuarine biotope A5.422 to which this is related. Anemones such as Urticina felina and Alcyonium digitatum and ascidians such as Styela clava are typically found in this biotope. Bryozoans such as Flustra foliacea are also found along with polychaetes such as Lanice conchilega. Little information is available with regard the infauna of this biotope but given the nature of the sediment the infaunal communities are liable to resemble those in biotopes from A5.1 and subunits. As with A5.444 this biotope could be considered a superficial or epibiotic overlay but more data is required to support this.

Sable moyen ou grossier mêlé de gravier, coquilles, cailloutis et galets, sur des côtes modérément exposées, hébergeant des populations de crépidules Crepidula fornicata, avec des ascidies et des anémones. C. fornicata est commune dans cet habitat, sans être aussi abondante que dans l’habitat estuarien plus vaseux A5.422 auquel celui‐ci est lié. Des anémones telles que Urticina felina et Alcyonium digitatum, ainsi que des ascidies telles que Styela clava, sont typiquement présentes dans cet habitat. Des bryozoaires tels que Flustra foliacea sont également présents, de même que des polychètes tels que Lanice conchilega. Il y a peu d’information disponible à propos de l’endofaune de cet habitat, mais étant donné la nature des sédiments, elle devrait ressembler à l’endofaune des habitats de sédiments grossiers de la zone subtidale (A5.1 et ses sous‐unités). Tout comme A5.444, cet habitat pourrait être considéré comme une couche superficielle ou une couverture épibiotique, mais il faudrait plus de données pour confirmer cette hypothèse.