A1.2142 - Fucus serratus et faune sous blocs du médiolittoral inférieur exposés à modérément exposés

Fucus serratus and under-boulder fauna on exposed to moderately exposed lower eulittoral boulders

Exposed to moderalety exposed lower eulittoral boulders with the wrack Fucus serratus community of a high species richness as the presence of the boulders increases the micro-habitat diversity. The upper surfaces of the boulders are colonised by a very similar fauna to the other F. serratus biotopes, including species such as the limpet Patella vulgata, the whelk Nucella lapillus, the anemone Actinia equina and the barnacle Semibalanus balanoides. The shaded sides of the boulders are, depending on environmental conditions, often colonised by a variety of foliose red seaweeds, including Mastocarpus stellatus, Lomentaria articulata, Osmundea pinnatifida, Palmaria palmata and Chondrus crispus. Coralline algae such as Corallina officinalis and coraline crusts, as well as the green seaweeds Enteromorpha intestinalis and Ulva lactuca, can be found underneath the F. serratus canopy or in patches on the boulders. The species composition underneath the boulders varies considerably depending on the underlying substratum. On muddy shores the fauna living under the boulders may be limited to a few infaunal species, such as the polychaete Cirratulus cirratus. Where more space is available beneath the boulders there may be a rich assemblage of animals. Characteristic mobile species include the crabs Porcellana platycheles and Carcinus maenas. Also present on and beneath the boulders are the tube-forming polychaete Pomatoceros triqueter, spirorbid polychaetes and a few winkles such as Littorina obtusata/mariae and Littorina littorea or even the top shell Gibbula cineraria. Encrusting colonies of the sponge Halichondria panicea are also typical of the undersides of boulders, while the hydroid Dynamena pumila colonies can be found on the F. serratus fronds. The richest examples of this biotope also contain a variety of brittlestars, ascidians and small hydroids.
Situation: This biotope usually occurs immediately below a Fucus vesiculosus-barnacle mosaic (unit A1.213) on moderately exposed shores or a dense canopy of F. vesiculosus (A1.313) or Ascophyllum nodosum (A1.3141) on sheltered shores. The sublittoral fringe below on moderately exposed shores is dominated by the kelp Laminaria digitata (A3.211; A3.2112), while the kelp Laminaria saccharina may co-dominate on sheltered shores (A3.3131;A3.3121). Low abundance of these kelp may also occur in this biotope.

Blocs exposés à modérément exposés du médiolittoral inférieur, avec une biocénose constituée de l’algue brune Fucus serratus et de nombreuses autres espèces, la présence de blocs augmentant la diversité des micro‐biotopes. La face supérieure des blocs est colonisée par une faune très semblable à celle des autres habitats à F. serratus, avec des espèces telles que la patelle Patella vulgata, la pourpre Nucella lapillus, l’actinie commune Actinia equina et la balane Semibalanus balanoides. Selon les conditions du milieu, les faces ombragées des blocs sont souvent colonisées par diverses espèces d’algues rouges foliacées, dont Mastocarpus stellatus, Lomentaria articulata, Osmundea pinnatifida, Palmaria palmata et Chondrus crispus. Des corallinales telles que Corallina officinalis et des encroûtements de corallinales, ainsi que les algues vertes Ulva intestinalis (anciennement Enteromorpha intestinalis) et Ulva lactuca, peuvent être présents sous le couvert de F. serratus ou former des taches sur les blocs. Sous les blocs, la composition spécifique varie considérablement en fonction du substrat. Sur les rivages vaseux, la faune qui vit sous les blocs peut se limiter à quelques espèces de l’endofaune telles que le polychète Cirratulus cirratus. Lorsqu’il y a plus d’espace sous les blocs, la faune peut être abondante. Les espèces mobiles caractéristiques sont les crabes Porcellana platycheles et Carcinus maenas. Sur et sous les blocs, on trouve également le polychète tubicole Spirobranchus triqueter (anciennement Pomatoceros triqueter), des polychètes spirorbidés et quelques littorines telles que Littorina obtusata, Littorina fabalis et Littorina littorea, ou même la gibbule cendrée Gibbula cineraria. Des colonies encroûtantes de l’éponge Halichondria panicea sont également typiques sous les blocs, alors que des colonies de l’hydraire Dynamena pumila peuvent être présentes sur les frondes de F. serratus. Les occurrences les plus riches de cet habitat possèdent aussi diverses espèces d’ophiures, d’ascidies et de petits hydraires.
Situation : Cet habitat est en général situé immédiatement en‐dessous d’une mosaïque de Fucus vesiculosus et de balanes (A1.213) dans le cas de rivages modérément exposés, ou sous un couvert dense de F. vesiculosus (A1.313) ou de Ascophyllum nodosum (A1.3141) dans le cas de rivages abrités. La frange infralittorale inférieure, plus bas sur les rivages modérément exposés, est dominée par la laminaire Laminaria digitata (A3.211 ; A3.2112), alors que la laminaire Saccharina latissima (anciennement Laminaria saccharina) peut co‐dominer sur les rivages abrités (A3.3131 ; A3.3121). Ces laminaires peuvent également être présentes mais peu abondantes dans cet habitat.