A2.2222 - Oligochètes dans du sable mobile intertidal en milieu à salinité variable

Oligochaetes in variable salinity littoral mobile sand

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

A species-poor community of oligochaetes occurring in estuarine conditions where sands and gravel are associated with the lower shore river channel in estuaries. The sediment is relatively coarse and mobile due to strong river flow and subject to variable salinity. There is usually very little mud in the sediment. Oligochaetes, including enchytraeid oligochaetes, constitute the infaunal assemblage. Nemerteans may be present, and nematodes may be frequent.
Situation: This unit occurs in channels of very fast flowing river mouths at the bottom of otherwise sheltered estuarine shores. In this situation, biotopes under the A2.31 and A2.32 biotope complexes may be present above the river channel. Unit A2.211 may be found on the upper shore where driftlines of decomposing seaweed and other debris accumulate.

Biocénose d’oligochètes pauvre en espèces, en milieu estuarien, où sable et gravier sont associés au chenal du fleuve dans la partie inférieure du rivage. Les sédiments sont relativement grossiers et mobiles en raison du fort débit du fleuve et sont soumis à une salinité variable. En général, les sédiments sont très peu envasés. Des oligochètes, dont des enchytraeidés, constituent l’endofaune. Des némertes peuvent être présents, et des nématodes peuvent être fréquents.
Situation : L’habitat A2.2222 est situé dans le chenal d’embouchures de fleuves à débit très rapide, dans la partie inférieure de rivages estuariens par ailleurs abrités. Dans ces conditions, les complexes d’habitats A2.31 et A2.32 peuvent être présents au‐dessus du chenal du fleuve. L’habitat A2.211 peut être présent dans la partie supérieure des rivages où se forme une laisse de mer composée d’algues et de débris qui s’accumulent.