A2.2312 - Polychètes et Tellina tenuis dans du sable fin intertidal

Polychaetes and Angulus tenuis in littoral fine sand

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

This biotope occurs on the mid and lower shore on moderately wave-exposed and sheltered coasts, with predominantly fine sand which remains damp throughout the tidal cycle. The sediment is often rippled, and an anoxic layer may occasionally occur below a depth of 10 cm, though it is often patchy. The infaunal community is dominated by the abundant bivalve Angulus tenuis together with a range of polychaetes. The presence of polychaetes may be seen as coloured burrows running down from the surface of the sediment. Polychaetes that are characterising for this biotope include Nephtys cirrosa, Paraonis fulgens and Spio filicornis. Burrowing amphipods Bathyporeia spp. may occur in some samples of this biotope.
Situation: Where it occurs under moderately exposed conditions, units A2.2232, A2.2311 or A2.2221 may be present higher up on the shore than this unit. Where it occurs under more sheltered conditions, it may occur below or alongside muddy sand biotopes such as units A2.242 and A2.244.
Temporal variation: The infauna of this biotope may be reduced during winter, as increased storminess and wave action increases sediment mobility and may lead to some species migrating or being washed out of the sediment.

Cet habitat est présent dans les parties moyenne et inférieure de rivages modérément exposés aux vagues ou abrités. Le milieu physique est surtout constitué de sable fin qui demeure humide pendant tout le cycle des marées. Les sédiments sont souvent ridés, et on peut trouver la couche anoxique, quoique souvent fragmentée, à une profondeur de plus de 10 cm. L’endofaune est dominée par d’abondants bivalves Tellina tenuis et par diverses espèces de polychètes. La présence de polychètes se manifeste par des terriers colorés qui aboutissent à la surface des sédiments. Les polychètes caractéristiques de cet habitat comprennent Nephtys cirrosa, Paraonis fulgens et Spio filicornis. Les amphipodes fouisseurs Bathyporeia spp. peuvent être présents dans certaines occurrences de cet habitat.
Situation : Dans des conditions d’exposition modérée, l’habitat peut être situé en‐dessous des habitats A2.2232, A2.2311 ou A2.2221. Sur les rivages plus abrités, l’habitat A2.2312 peut être présent en‐dessous ou à côté d’habitats de sable vaseux tels que A2.242 et A2.244.
Variations temporelles : L’endofaune de cet habitat peut être réduite pendant l’hiver, car les tempêtes et l’action accrue des vagues augmentent la mobilité des sédiments et peuvent entraîner la migration ou l’élimination de certaines espèces.