A2.4113 - Hediste diversicolor et Streblospio shrubsolii dans de la vase sablo-graveleuse intertidale

Hediste diversicolor and Streblospio shrubsolii in littoral gravelly sandy mud

Extremely sheltered gravelly sandy mud, subject to variable salinity, on the mid and lower shore. The infaunal community consists of the ragworm Hediste diversicolor, Pygospio elegans, Streblospio shrubsolii, and Ampharete grubei, as well as oligochaetes and Corophium volutator. There are often low densities of Scrobicularia plana. Given the low sample numbers for this biotope, more records are needed to confirm the characterising species list.
Situation: It is probable that there are broad transition areas between this biotope and the corresponding muddy sediment biotope, unit A2.3221. The boundaries may be very indistinct, with A2.4112 present in patches of gravelly mud on areas of mudflat, where the main biotope is A2.3221. This biotope has been found along edges of tidal channels in the upper Stour estuary, below its equivalent mud biotope.

Vase sableuse et graveleuse dans les parties moyenne et inférieure de rivages extrêmement abrités, en milieu à salinité variable. L’endofaune comprend la néréis multicolore Hediste diversicolor, Pygospio elegans, Streblospio shrubsolii et Ampharete acutifrons, ainsi que des oligochètes et Corophium volutator. On observe souvent des scrobiculaires Scrobicularia plana en faible densité. Étant donné le petit nombre d’échantillons de cet habitat, d’autres observations seront nécessaires pour confirmer la liste des espèces caractéristiques.
Situation: De grandes zones de transition existent probablement entre cet habitat et l’habitat de sédiments vaseux A2.3221. Les frontières entre ces habitats peuvent être très mal définies, A2.4112 étant présent dans des parcelles de vase graveleuse au sein des vasières dont le principal habitat est A2.3221. Cet habitat a été observé le long des bords de chenaux de marée dans la partie amont de l’estuaire du Stour, en‐dessous de son analogue d’un milieu vaseux.