H6.1 - Reliefs volcaniques actifs

Active volcanic features

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Orifices in volcanic areas emitting hot or cold gases and vapours. Their very extreme environment is colonized by highly distinct communities with few species. Included are steam vents (fumaroles), vapour and hot sulphurous gas vents (solfatares), paint pots, porridge pots and mud volcanoes, as well as cold carbon dioxide, methane and nitrogen vents (mofettes), that emit directly into the open atmosphere. Excludes marine (A6.9) and subterranean (H1.4) vents.

Orifices dans des zones volcaniques émettant des vapeurs et des gaz chauds ou froids. Leur environnement aux conditions très extrêmes est colonisé par des communautés très spécifiques comportant peu d’espèces. Ces formations comprennent les évents de vapeur (fumerolles), les évents de vapeur et de gaz chauds sulfureux (solfatares), les mares de boue bariolée (« paint pots »), les mares de boue volcanique (« porridge pots ») et les volcans de boue, ainsi que les évents froids de dioxyde de carbone, de méthane et d’azote (mofettes), émettant directement dans l’atmosphère. Les évents marins (A6.9) et souterrains (H1.4) sont exclus.

Hill, M.O., Moss, D. & Davies, C.E., 2004a. Revision of habitat descriptions originating from Devillers et al (2001). European Topic Centre on Nature Protection and Biodiversity, Paris. (Source)