A2.12 - Sédiment grossier estuarien

Estuarine coarse sediment shores

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

Shores of coarse sediments (shingle, gravels and coarse sand) in the upper reaches of estuaries and other inlets (e.g. sealochs) which are subject to variable and reduced salinity conditions. The outflow of riverine freshwater at the heads of the inlets results in the washing out of fine particulate matter, leaving coarse sediments. These are typically species-poor and characterised by oligochaete worms (cf. A2.222).

Rivages de sédiments grossiers (galets, cailloutis mobiles, graviers et sables grossiers) dans la partie supérieure d’estuaires, bras de mer, etc., soumis à des conditions de salinité variable ou réduite. L’écoulement d’eau douce du rivage à la tête de ces formations entraîne un lavage des particules fines ne laissant que les sédiments grossiers. Cet habitat est généralement pauvre en espèces et est caractérisé par des oligochètes (voir A2.222).

Connor, D.W., Brazier, D.P., Hill, T.O., & Northen, K.O., 1997. Marine Nature Conservation Review: marine biotope classification for Britain and Ireland. Vol. 1, Littoral biotopes; Vol. 2, Sublittoral biotopes. Joint Nature Conservation Committee, Peterborough, UK. (Source)