A4.311 - Ascidies solitaires, dont Ascidia mentula et Ciona intestinalis, sur roche circalittorale abritée

Solitary ascidians, including Ascidia mentula and Ciona intestinalis, on wave-sheltered circalittoral rock

This biotope predominantly occurs on the upper faces of wave-sheltered (often sealochs) circalittoral bedrock, boulder and cobble slopes with little tidal flow. Apart from the solitary ascidians Ciona intestinalis and Ascidia mentula, this biotope has a rather barren, pink appearance (due to the encrusting red algae), possibly due to grazing pressure from the sea urchin Echinus esculentus. Other organisms found encrusting the rocky surface include the polychaete Pomatoceros triqueter and the cup coral Caryophyllia smithii. Other species occasionally encountered include Alcyonium digitatum, Asterias rubens, Pagurus berhardus, Crossaster papposus, Antedon bifida and Metridium senile. Crustaceans such as Munida rugosa and Cancer pagurus may be recorded in crevices. Two variants of this biotope exist: Units A4.3111 and A4.3112. A4.3112 occurs where is a dense carpet of brittlestars which sometimes completely cover the rocky substratum. Species present include Ophiothrix fragilis, Ophiocomina nigra and Ophiura albida.
Temporal variation: The abundance of C. intestinalis tends to fluctuate seasonally, so it may appear absent at a site at one time of year and then be present at other times, altering the visual appearance of the biotope. Other solitary ascidian species such as A. mentula and Ascidiella aspersa tend to be longer-lived (approximately 7 years and 3 years, respectively).

Cet habitat se rencontre de manière prédominante sur la face supérieure de la roche en place, les blocs et les galets, abrités des vagues (souvent dans des bras de mer) et soumis à de faibles courants de marée, du circalittoral. Mis à part les ascidies solitaires Ciona intestinalis et Ascidia mentula, cet habitat de couleur rose (en raison des algues rouges encroûtantes) a un aspect plutôt stérile, probablement à cause de la pression de broutage de l’oursin Echinus esculentus. Les autres organismes qui encroûtent la surface de la roche comprennent le polychète Spirobranchus triqueter (anciennement Pomatoceros triqueter) et le scléractiniaire Caryophyllia smithii. Les autres espèces occasionnellement présentes comprennent Alcyonium digitatum, Asterias rubens, Pagurus bernhardus, Crossaster papposus, Antedon bifida et Metridium senile. Des crustacés tels que Munida sarsi et Cancer pagurus peuvent être observés dans les fissures. On distingue deux variantes de cet habitat : A4.3111 et A4.3112. On trouve cette dernière variante là où un tapis dense d’ophiures couvre parfois complètement le substrat rocheux. Les espèces présentes comprennent Ophiothrix fragilis, Ophiocomina nigra et Ophiura albida.
Variations temporelles : L’abondance de C. intestinalis tend à fluctuer selon les saisons, de sorte que cette espèce peut sembler absente à certains endroits pendant une période de l’année, puis présente à d’autres moments, ce qui modifie l’aspect visuel de l’habitat. D’autres espèces d’ascidies solitaires comme A. mentula et Ascidiella aspersa vivent en général plus longtemps (environ 7 et 3 ans, respectivement).