A5.135 - Glycera lapidum dans du gravier et du sable mobiles infralittoraux à biocénose appauvrie

Glycera lapidum in impoverished infralittoral mobile gravel and sand

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

In infralittoral mixed slightly gravelly sands on exposed open coasts impoverished communities characterised by the polychaete Glycera lapidum (agg.) may be found. Glycera lapidum is a species complex and as such some variability in identification may be found in the literature. It is also quite widespread and may occur in a variety of coarser sediments and is often present in other A5.1 subunits. However, it is rarely considered a characteristic species and where this is the case it is normally due to the exclusion of other species. Consequently it is considered that habitats containing this biotope may be subject to continual or periodic sediment disturbance from wave action, which prevents the establishment of a more stable community. Other taxa include spionid polychaetes such as Spio martinensis and Spiophanes bombyx, Nephtys spp. and in some areas the bivalve Spisula elliptica. It is possible that A5.135 is not a true biotope, rather an impoverished, transitional community, which in more settled conditions develops into other more stable communities.
Situation: In many cases e.g. along the East Yorkshire coast this biotope is found in shallow inshore areas facing directly into the prevailing wind and subject to considerable wave action.
Temporal variation: Due to the variability in sediment regime at these habitats there may be high seasonal or spatial variability within this community.

Sable hétérogène légèrement graveleux en milieu ouvert exposé, de l’infralittoral, qui héberge une biocénose appauvrie caractérisée par les polychètes Glycera lapidum (agrégats). Glycera lapidum constitue un complexe d’espèces, et peut donc prêter à des variantes d’identification. Glycera lapidum est aussi très répandue et peut être présente dans une variété de sédiments plus grossiers et souvent dans d’autres habitats de sédiments grossiers de la zone subtidale (au sein de A5.1). Elle est par contre rarement considérée comme une espèce caractéristique, sauf en l’absence d’autres espèces. On considère donc que les milieux correspondant à cet habitat peuvent être constamment ou périodiquement perturbés par l’action des vagues, ce qui empêche l’établissement d’une biocénose plus stable. Les autres taxons représentés comprennent des polychètes spionidés tels que Spio martinensis et Spiophanes bombyx, Nephtys spp. et dans certaines zones le bivalve Spisula elliptica. Il est possible que A5.135 ne constitue pas un véritable habitat, mais plutôt un habitat de transition appauvri dans lequel se développent, dans des conditions moins perturbées, d’autres biocénoses plus stables.
Situation : Dans bien des cas, par exemple le long de la côte est du Yorkshire, cet habitat est situé dans des zones de l’avant‐côte qui font directement face aux vents dominants et qui peuvent être soumises à une forte action des vagues.
Variations temporelles : En raison des variations dans le régime des sédiments, la biocénose peut varier considérablement selon l’endroit ou les saisons.