A5.136 - Cumacées et Chaetozone setosa dans du sable graveleux infralittoral

Cumaceans and Chaetozone setosa in infralittoral gravelly sand

Classification des habitats EUNIS 2012

Descriptif officiel

In shallow medium-fine sands with gravel, on moderately exposed open coasts, communities dominated by cumacean crustaceans such as Iphinoe trispinosa and Diastylis bradyi along with the cirratulid polychaete Chaetozone setosa (agg.) may occur. Chaetozone setosa is a species complex so it is likely that some variability in nomenclature will be found in the literature. Other important taxa may include the polychaetes Anaitides spp., Lanice conchilega, Eteone longa and Scoloplos armiger. This community may be subject to periodical sedimentary disturbance, such that a sub-climactic community may develop with opportunistic taxa such as C. setosa and S. armiger often dominating the community (Allen 2000).
Situation: This biotope may be found in areas with moderate currents and wave action often facing into the prevailing wind and along the Holderness coast of the North Sea. It is possible that this biotope has developed due to chronic sedimentary disturbance in areas where the units A5.261 or A5.242 would normally develop as these biotopes are often found in more sheltered areas adjacent to A5.136.
Temporal variation: The importance of the cumacean crustaceans in this biotope is unusual, and their numbers are likely to fluctuate over time; at times of increased disturbance it is likely that C. setosa will become more dominant.

Sable fin à moyen en eau peu profonde, mêlé de gravier en milieu ouvert modérément exposé, qui héberge une biocénose dominée par des crustacés cumacés tels que Iphinoe trispinosa et Diastylis bradyi, ainsi que le polychète cirratulidé Chaetozone setosa (agrégats). Chaetozone setosa constitue un complexe d’espèces, et peut donc prêter à des variantes de nomenclature. D’autres taxons importants peuvent comprendre les polychètes Phyllodoce spp. (anciennement Anaitides), Lanice conchilega, Eteone longa et Scoloplos (Scoloplos) armiger. Cette biocénose peut subir périodiquement des perturbations des sédiments et une biocénose intermédiaire peut se développer, souvent dominée par des espèces opportunistes telles que C. setosa et S. armiger (Allen, 2000).
Situation : On peut trouver cet habitat dans des zones soumises à une action des vagues et à des courants modérés, souvent face aux vents dominants, le long de la côte de la péninsule d’Holderness en mer du Nord. Il est possible que cet habitat se soit développé en raison de perturbations chroniques des sédiments dans des zones où les habitats A5.261 ou A5.242 seraient normalement présents. En effet, ces habitats sont souvent situés dans des zones plus abritées adjacentes à A5.136.
Variations temporelles : L’importance des crustacés cumacés dans cet habitat est inhabituelle, et leur nombre est susceptible de fluctuer dans le temps. C. setosa est susceptible d’être dominante dans les périodes de perturbations accrues.