A5.142 - Mediomastus fragilis, Lumbrineris spp. et bivalves vénéridés dans du sable grossier ou du gravier circalittoral

Mediomastus fragilis, Lumbrineris spp. and venerid bivalves in circalittoral coarse sand or gravel

Circalittoral gravels, coarse to medium sands, and shell gravels, sometimes with a small amount of silt and generally in relatively deep water (generally over 15-20m), may be characterised by polychaetes such as Mediomastus fragilis, Lumbrineris spp., Glycera lapidum with the pea urchin Echinocyamus pusillus. Other taxa may include Nemertea spp., Protodorvillea kefersteini, Owenia fusiformis, Spiophanes bombyx and Amphipholis squamata along with amphipods such as Ampelisca spinipes. This biotope may also be characterised by the presence of conspicuous venerid bivalves, particularly Timoclea ovata. Other robust bivalve species such as Moerella spp., Glycymeris glycymeris and Astarte sulcata may also be found in this biotope. Spatangus purpureus may be present especially where the interstices of the gravel are filled by finer particles, in which case, Gari tellinella may also be prevalent (Glemarec 1973). Venerid bivalves are often under-sampled in benthic grab surveys and as such may not be conspicuous in many infaunal datasets. Such communities in gravelly sediments may be relatively species-rich and they may also contain epifauna such as Hydroides norvegicus and Pomatoceros lamarcki. In sand wave areas this biotope may also contain elements of the A5.242 biotope, particularly Magelona species. This biotope has previously been described as the 'Deep Venus Community' and the 'Boreal Off-Shore Gravel Association' by other workers (Ford 1923; Jones 1950) and may also be part of the Venus community described by Thorson (1957) and in the infralittoral etage described by Glemarec (1973). A5.142 may be quite variable over time and in fact may be closer to a biotope complex in which a number of biotopes or sub-biotopes may yet be defined. For example, Ford (1923) describes a 'Series A' and a 'Series B' characterised by Echinocardium cordatum-Chamelea gallina and Spatangus purpurea-Clausinella fasciata. Furthermore, mosaics of cobble and lag gravel often contain ridges of coarse gravelly sand and these localised patches are also characterised by robust veneriid and similar bivalves including Arcopagia crassa, Laevicardium crassum and others including Glycymeris glycymeris (E.I.S. Rees pers. comm. 2002). This high porosity fine gravel or coarse sand may be a separate biotope.
Situation: This biotope and variants of it make up a significant proportion of the offshore Irish Sea benthos (Mackie, Oliver & Rees 1995).
Temporal variation: A5.142 may be quite variable over time.

Gravier, sable grossier à moyen, et gravier coquillier, parfois avec une petite quantité de limon, dans des eaux relativement profondes (de 15 à 20 m) du circalittoral, pouvant être caractérisés par des polychètes tels que Mediomastus fragilis, Lumbrineris spp., Glycera lapidum, ainsi que la fève de mer Echinocyamus pusillus. D’autres taxons représentés peuvent être Nemertea spp., Protodorvillea kefersteini, Owenia fusiformis, Spiophanes bombyx et Amphipholis squamata, ainsi que des amphipodes tels que Ampelisca spinipes. Cet habitat peut également être caractérisé par la présence manifeste de bivalves vénéridés, en particulier Timoclea ovata. D’autres espèces robustes de bivalves dont Moerella spp., Glycymeris glycymeris et Astarte sulcata peuvent également être présentes dans cet habitat. Spatangus purpureus peut être présente, particulièrement si les interstices du gravier sont remplis de particules fines, auquel cas Gari tellinella peut également être courante (Glémarec, 1973). Les bivalves vénéridés sont souvent sous‐échantillonnés dans les prélèvements à la benne et peuvent donc ne pas figurer dans de nombreuses données sur l’endofaune. De telles biocénoses de sédiments graveleux peuvent avoir une diversité spécifique relativement grande et peuvent comporter des espèces de l’épifaune telles que Hydroides norvegicus et Spirobranchus lamarcki (anciennement Pomatoceros lamarcki). Dans les bandes sableuses, la biocénose peut également comporter des éléments de l’habitat A5.242, notamment des espèces du genre Magelona. Cet habitat a déjà été appelé « Deep Venus Community » et « Boreal Off‐Shore Gravel Association » par d’autres auteurs (Ford 1923 ; Jones 1950) et peut faire partie de la « Venus Community » décrite par Thorson (1957) et de l’étage infralittoral décrit par Glémarec (1973). L’habitat A5.142 peut être très variable dans le temps, et pourrait en fait constituer un complexe d’habitats dont un certain nombre d’habitats ou de sous‐habitats resteraient à définir. Par exemple, Ford (1923) décrit une "Série A" et une "Série B" respectivement caractérisées par Echinocardium cordatum‐Chamelea gallina et Spatangus purpureus‐Clausinella fasciata. De plus, des mosaïques de galets et de gravier grossier contiennent souvent des crêtes de sable grossier graveleux, et ces espaces localisés sont également caractérisés par des vénéridés robustes et d’autres bivalves semblables, dont Arcopagia crassa, Laevicardium crassum, ainsi que d’autres espèces telles que Glycymeris glycymeris (E.I.S. Rees, communication personnelle, 2002). Ce gravier fin ou sable grossier très poreux peut constituer un biotope distinct.
Situation : Cet habitat et ses variantes constituent une proportion significative du benthos au large des côtes de la mer d’Irlande (Mackie, Oliver et Rees, 1995).
Variations temporelles : L’habitat A5.142 peut être très variable dans le temps.